Rasmi: Arsenal telah mengumumkan pemain baharu musim ini.

Arsenal telah mengesahkan pembelian Fabio Vieira dari FC Porto dengan bayaran yang dipercayai dalam lingkungan €35 juta dan ditambah dengan bonus.

Pemain tengah menyerang berusia 22 tahun itu tiba sebagai pembelian yang mengejutkan, dengan tiada siapa yang tahu Arsenal sedang berbincang untuknya sehinggalah perjanjian itu hampir selesai.

Arsenal kini telah mengesahkan pembelian dan kemasukan pemain itu melalui kemas kini yang dilakukan di laman rasmi kelab.

Pengarah Teknikal Edu berkata: "Kami sangat berbesar hati kerana telah menyelesaikan pembelian Fabio dari FC Porto. 

"Fabio adalah pemain dengan kualiti istimewa yang selesa dengan bola di sepertiga akhir padang.

"Kami semua tidak sabar untuk bekerja dengannya dan menikmati sumbangan masa depannya kepada Arsenal. 

"Kami kini akan terus bekerja keras dan tidak sabar-sabar untuk menyelesaikan jendela perpindahan ini sekuat mungkin."

Mikel Arteta menambah: "Saya sangat teruja kerana kami telah mengenal pasti dan menandatangani bakat istimewa seperti itu. 

"Fabio adalah pemain yang sangat kreatif yang akan membawa kualiti tinggi dan serba boleh kepada permainan menyerang kami.

"Kami mengalu-alukan Fabio dan keluarganya ke kelab kita dan tidak sabar untuk memulakan kerja dengannya menjelang musim baharu."

Fabio Vieira, 22 tahun.

Adalah dipercayai bahawa Vieira telah menandatangani perjanjian untuk tempoh lima tahun dan sebelum ini, ujian perubatannya terganggu ekoran percutiannya, sekaligus menghalang Arsenal daripada mengumumkan pembeliannya lebih awal.

Ia kelihatan seperti satu pembelian yang sukar untuk peminat Arsenal, dengan penyokong mengetahui minat kelab terhadap Vieira hanya beberapa jam sebelum laporan bahawa bayaran perpindahannya telah dipersetujui.

Kurang dari sehari kemudian, Porto telah mengumumkan bayaran perpindahan tersebut yang mencetuskan kontroversi dan kini perpindahan itu telah diumumkan secara rasmi dari pihak Arsenal. 

Namun Arsenal sebenarnya telah menghabiskan masa yang lebih lama untuk membuat pembelian ini, bukan kerana ujian perubatannya yang tertangguh malah disebabkan beberapa faktor lain.

Fabrizio Romano melaporkan untuk Caught Offside bahawa bahagian pemantau dan pencari bakat Arsenal telah memerhatikan Vieira selama lebih setahun sebelum membuat perpindahan mereka baru-baru ini.

Pada akhirnya, pendapat Mikel Arteta yang mendorong pembelian sebenar, kerana pengurus itu yakin pemain tengah itu akan menjadi pemain utama pada masa kini dan masa depan.

Vieira mempunyai kempen yang agak cemerlang bersama Porto musim ini, menjaringkan tujuh gol dan membantu 16 gol dalam 39 penampilan. 

Pemain antarabangsa Portugal B21 itu juga menjaringkan tujuh gol dan membantu dua gol dalam lapan perlawanan untuk pasukan remaja pasukan kebangsaannya dalam tempoh yang sama, selepas memenangi Pemain Terbaik Kejohanan di Euro B21 musim panas lalu.

Dengan pengumuman terbaru itu, Arsenal kini telah menandatangani tiga pemain baharu setelah membawa penjaga gol, Matt Turner dan Marquinhos.

Post a Comment

Previous Post Next Post