Aaron Ramsey... patutkah beliau dilepaskan atau kekalkan?

Masa depan pemain ini bersama Arsenal mencetuskan perdebatan hangat dikalangan peminat dan penyokong Arsenal ketika ini.



Beliau ketika ini (saat artikel ini ditulis) masih belum mengesahkan masa depan beliau bersama kelab dan berada ditahun akhir kontrak beliau bersama Arsenal.

Tindakan beliau itu jelas menimbulkan suasana tidak selesa dikalangan peminat dan penyokong Arsenal lebih-lebih lagi beliau dikaitkan bakal meninggalkan kelab pada jendela perpindahan musim panas ini.

Dengan kontrak beliau bakal berakhir pada 30 Jun 2019, apakah tindakan terbaik yang dirasakan perlu dilakukan oleh kelab terhadap beliau?

Pembaharuan kontrak.
Ini merupakan jalan terbaik yang dilihat setakat ini, namun menjadi masalah apabila beliau enggan menandatangani pembaharuan kontrak dan tindakan ini mencetuskan persoalan seterusnya mengenai tindakan yang terbaik perlu dilakukan oleh kelab.

Adakah kelab ataupun kita selaku peminat dan penyokong sanggup kehilangan Ramsey secara percuma musim depan?

Atau sanggupkah kita melihat beliau dijual pada jendela perpindahan musim panas ini?

Kedua-dua persoalan tersebut menjadi perdebatan hangat dikalangan peminat dan penyokong ketika ini.

Selepas kehilangan Jack Wilshere pada awal jendela perpindahan dibuka baru-baru ini, Arsenal kemungkinan bakal kehilangan seorang lagi pemain yang pernah membuat penampilan bersama skuad utama Arsenal pada tahun yang sama dengan Wilshere.


Dan kami pernah membuat perbandingan mengenai siapakah berbaloi untuk disimpan oleh Arsenal diantara Jack Wilshere dan Aaron Ramsey dahulu.


Sejarah Ringkas dan Rekod Kecederaan
Ramsey membuat penampilan pertama (kompetitif) bersama skuad utama Arsenal pada Ogos 2008 dalam saingan Liga Juara-Juara Eropah ketika menentang FC Twente diperingkat kelayakan pada usia memasuki 18 tahun.

Rekod kecederaan Ramsey juga dilihat agak teruk dan sudah tentu peminat dan penyokong Arsenal tidak akan melupai kecederaan teruk yang dialami Ramsey - patah kaki.

Dan kecederaan itu memaksa Ramsey berehat paling panjang dalam karier bolasepaknya dengan terlepas 29 perlawanan bersamaan 248 hari (berehat).

Musim Jenis kecederaan Jumlah Hari Jumlah Perlawanan Terlepas
17/18 Groin Injury 16 1
17/18 Hamstring Injury 28 9
17/18 Calf Injury 4 1
16/17 Calf Injury 31 5
16/17 Hamstring Injury 21 5
16/17 Hamstring Injury 70 12
15/16 Hamstring Injury 28 5
15/16 Thigh problems 31 6
14/15 Thigh problems 21 5
14/15 Hamstring Injury 35 8
14/15 Hamstring Injury 17 2
13/14 Thigh Muscle Strain 98 21
11/12 Malleolar injury 14 3
10/11 groin strain 7 1
09/10 Broken tibia and fibula 248 29
JUMLAH 669 113

Sumbangan
Tidak dapat dinafikan sumbangan besar beliau terhadap Arsenal, lebih-lebih lagi beliau telah bersama untuk tempoh 10 tahun.

Sepanjang bersama Arsenal beliau telah membuat lebih 300 perlawanan untuk Arsenal (skuad utama) dan menjaringkan 59 gol serta 57 bantuan gol.

Skuad Penampilan Jaringan Bantuan Gol Kad Kuning Kad Merah Minit Permainan
Arsenal FC 331 59 57 43 1 21,915'
Arsenal U23 1 - - - - 45'

Peranan
Beliau walaupun dikenali sebagai pemain tengah, namun mampu beraksi pada pelbagai posisi sebagaimana Arsene Wenger menggunakan beliau pada posisi seperti berikut:

Posisi Penampilan Jaringan Bantuan Gol
Central Midfield 155 38 26
Right Midfield 40 5 6
Attacking Midfield 38 2 6
Defensive Midfield 27 6 10
Left Midfield 8 1 1

Kami bukanlah mahu mengulas lanjut mengenai peranan Ramsey diatas padang kerana tugas dan fungsi Ramsey amat berbeza dengan pemain-pemain tengah Arsenal sedia ada ketika ini.


Persoalan kini, apakah tindakan terbaik mengenai Ramsey bersama kelab, jika gagal dalam rundingan pembaharuan kontrak?

Membiarkan pemain ini berada ditahun terakhir dan kemungkinan kehilangan secara percuma ataupun menjual pemain ini pada jendela perpindahan musim panas ini?

Tidak dapat dinafikan sentimental peminat dan penyokong terhadap Ramsey, namun jika orang tak sudi, apa lagi yang mampu kita lakukan?

Dan perkara ini bukanlah kali pertama kita selaku peminat dan penyokong Arsenal lalui.

Contoh yang tidak dapat dilupakan adalah Cesc Fabregas dimana beliau pernah menegaskan bahawa beliau tidak akan mengikuti jejak langkah rakan senegaranya, Fernando Torres dan menyertai pasukan Inggeris lain seandainya masa beliau bersama Arsenal sudah berakhir.

I will never sign for another English club like Fernando Torres -  Cesc Fabregas

Dan lebih memeritkan dimana beliau meninggalkan Arsenal dan menyertai Barcelona ketika Arsenal benar-benar memerlukan beliau.

Namun kita semua dapat mengharungi situasi tersebut walaupun terdapat pergolakan diawal perpindahan beliau.

Kenangan?
Mungkin gambar diatas boleh menjelaskan perasaan masing-masing buat peminat Arsenal tanpa perlu diulas.

Kejayaan memerlukan pengorbanan dan ketika ini Arsenal memerlukan kejayaan bagi memulihkan kembali kenyakinan penyokong dan peminat.

Lepaskan
 Tidak keterlaluan untuk mengatakan jika Ramsey enggan menandatangani pembaharuan kontrak, jalan terbaik adalah menjual beliau pada jendela perpindahan ini.

Bukan untuk menafikan sumbangan dan kepentingan beliau, namun daripada kehilangan secara percuma, eloklah dijual bagi mendapatkan dana tambahan untuk membeli pemain baru yang mampu memperkukuhkan pasukan.

Pengganti
Sudah pasti persoalan mengenai pemain 'home-grown' bakal ditimbulkan ini kerana Ramsey merupakan salah seorang pemain berstatus home-grown bersama Arsenal.

Namun syarat-syarat Liga Perdana Inggeris telah mengariskan dimana hanya 17 pemain asing dibenarkan untuk didaftarkan manakala lapan (8) pemain home-grown (yang melebihi usia 21 tahun) hendaklah didaftarkan.

Jika mana-mana pasukan kekurangan pemain home-grown maka jumlah pemain yang didaftarkan adalah berkurangan daripada jumlah maksimum 25 pemain ( 17 pemain asing + 8 home grown).

10 Perkara Menarik MEngenai Pendaftaran Pemain Liga Perdana Inggeris.

Perbandingan pemain - pemain tengah Arsenal

Anda mungkin mempunyai pendapat berbeza, namun ini adalah pendapat peribadi penulis sahaja yang tidak mewakili mana-mana pihak.

Post a Comment

Previous Post Next Post